zondag 8 januari 2012

De eerste bestraling

Dinsdag 27 december

En dan breekt de dag van de eerste bestraling aan.. Samen wandelen we de poli van de radiologie van het UMC binnen. We mogen zonder aanmelden gelijk door naar de wachtruimte. Als ik rondkijk, besef ik me dat we behoorlijk veel jonger zijn dan de anderen die wachten.. Best confronterend.. En dan wordt ze geroepen. Ze mag naar een klein hokje en daar haar bovenkleding uitdoen. Dan mag ze op een tafel gaan liggen en moet ze haar armen in beugels leggen. Uiteraard is dat voor haar linkerarm een behoorlijke opgave. Er worden allerlei groene en rode laserstralen over haar heen geschenen. Deze moeten precies over de tatoeage puntjes komen die ze vorige week bij haar hebben aangebracht. Twee verpleegkundigen duwen en trekken dan net zo lang aan haar heupen totdat ze precies goed ligt en gaan dan als een soort computerspelletje met verschillende schakelaartjes de tafel zo schuiven dat de lasers precies goed staan. Zo zal de bestraling precies het midden van haar borst aanhouden. En dan verlaat iedereen de ruimte en ligt lief daar een paar minuutjes alleen. Er gaat een grote arm met een soort reuze lampenkap om haar heen draaien terwijl lief precies in dezelfde houding stil moet blijven liggen. Van de straling hoor en zie je niets. Na een paar minuten is het voorbij en mag ze zich weer aankleden. 

Thuis gaat lief op zoek naar brieven, loopt ze rond, is ze boos, verdrietig en oververmoeid. De frustratie en de spanning spelen haar parten. Ik brengen haar naar boven en help haar uit haar kleren. Daarna maak ik een bad klaar. Ik combineer relaxbadolie met zachtehuidolie, zet de bubbels en de jetstreams aan, het raam open en geniet een half uurtje. Helaas mag lief nog even niet in bad vanwege de wonden en gevoelige huid door de bestralingen, anders zou zij hier ook zeker wat van tot rust zijn gekomen.. Gelukkig is ze snel in slaap gevallen..

Hoewel ik eigenlijk wel ook wel wat wil slapen, besluit ik niet naast lief te kruipen maar even op de bank te gaan liggen. Ik kijk wat tv, speel wat spelletjes op de iPad en op het moment dat ik eigenlijk gepland had lief met een lekkere maaltijd te verassen en haar wakker te maken, val ik eindelijk in slaap. Na een half uurtje staat de buurvrouw op de stoep. Door de bel slaan de honden aan en worden lief en ik allebei wakker. Heel lief kwam buuf vragen of alles goed was gegaan vandaag. Ik kruip daarna terug op de bank terwijl lief gaat koken. 'tis dat ik weet dat ze dat echt heel leuk vindt en het haar ontspant, anders had ik het echt zelf gedaan.. 

Een rustige avond volgt..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten